fbpx

ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך

מהו ייפוי כוח מתמשך ומדוע הוא נחוץ:

עד לפני מספר שנים הדרך לטיפול באדם אשר לא היה כשיר לקבל החלטות עבור עצמו, הייתה באמצעות פנייה לבית משפט בבקשה למינוי אפוטרופוס לגופו ו/או לרכושו של אותו אדם, מינוי שמהווה  פגיעה בחופש הפעולה של האדם, שולל את חירותו ולעתים אף פוגע בכבודו. במסגרת  תפקידו, מחויב האפוטרופוס שהתמנה, להגיש לאפוטרופוס הכללי דיווחים שונים על מצבו הכלכלי של האדם שהוא מונה לשמש לו אפוטרופוס. הדיווחים הראשונים מכונים "פרטה" ו – "סל מחיה" ובנוסף דיווחים אלה, על האפוטרופוס להגיש מידי שנה דו"ח תקופתי.

הליך מינוי אפוטרופוס לאדם מוביל לא פעם למאבקים משפטיים ולסכסוכים משפחתיים סביב זהות האפוטרופוס וזאת מחשש לניצול  חולשתו של האדם לצורך השתלטות על כספים ורכוש שהאדם צבר במהלך חייו.

על מנת לצמצם ככל שניתן את השימוש במינוי אפוטרופוס, תוקן בשנת 2016 חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות התשכ"ב – 1962 ולראשונה ניתנה לכל אדם מעל גיל 18 שהנו בריא בנפשו ובשכלו, האפשרות לבחור מבעוד מועד, בידי מי תופקד האחריות עליו במקרה שלא יוכל לדאוג לענייניו בעצמו, למשל עקב מחלת זיקנה (כגון דמנציה), מוגבלות נפשית וכדומה.

הבחירה נעשית באמצעות חתימה "על ייפוי כוח מתמשך" שהוא מסמך משפטי המאפשר למנות אדם אחד או יותר המכונה "מיופה הכוח" שיהיו אחראיים על הטיפול באותו אדם המכונה "הממנה" ולקבוע באותו מסמך הוראות ספציפיות, וגם עקרונות מנחים לעתיד, בעניינים אישיים ורכושיים.

ייפוי כוח מתמשך בעניינים אישיים מתייחס לרווחתו האישית של האדם, לצרכיו היומיומיים, למקום מגוריו, לבריאותו, לענייניו הגופניים, הנפשיים או החברתיים. עניינים אישיים עשויים לכלול גם  עניינים רפואיים. 

ייפוי כוח מתמשך בענייני רכוש מתייחס לטיפול בכלל נכסיו, כספיו והתחייבויותיו של האדם.

הממנה יכול לקבוע בייפוי הכוח הוראות כלליות שבמסגרתן מיופה הכוח יהא האדם המוסמך לקבל בשמו החלטות עתידיות ולהשאיר שיקול דעת למיופה הכוח לגבי תוכן ההחלטות או שהוא יכול לקבוע בעצמו מה רצונו לגבי תוכן ההחלטות שיתקבלו בנושאים השונים שלשמם נערך ייפוי הכוח ע"י קביעת "הנחיות מקדימות".

הממנה רשאי לקבוע בייפוי הכוח הוראות שונות ולהסמיך "אנשים מיודעים" שיקבלו ממיופה הכוח מידע או דיווחים על החלטות שקיבל או פעולות שביצע וכן רשאי הממנה לקבוע שהאפוטרופוס הכללי יפקח על מיופה הכוח.

החתימה על ייפוי כוח מתמשך נעשית על גבי טפסים מיוחדים ומחויבת באישור עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת והנו בעל הסמכה מתאימה ושאין לו עניין אישי בייפוי הכוח.

לאחר עריכת ייפוי הכוח המתמשך וחתימתו, יש להפקידו במשרדי האפוטרופוס הכללי ולקבל אישור הפקדה לצורך כניסתו לתוקף. ההפקדה יכולה להיעשות ע"י הממנה בעצמו או ע"י עורך הדין שערך את ייפוי הכוח.

מתי ייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקף:

ייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקף במועד בו הממנה אינו מסוגל להבין עוד בעניין שלגביו ניתן ייפוי הכוח. אחד היתרונות הבולטים בייפוי כוח מתמשך, להבדיל ממינוי אפוטרופוס, הוא שהממנה בעצמו רשאי לקבוע הוראות כניסה לתוקף בעניין שלגביו ניתן ייפוי הכוח המתמשך. כך למשל, הממנה רשאי לקבוע כי הגורם שיקבע האם הוא "חדל להבין בדבר", יהיה רופא המשפחה או אדם קרוב אחר. ויוער, בחוק קיימת מגבלה שלפיה ייפוי הכוח אינו יכול להיכנס לתוקף רק על סמך החלטת מיופה הכוח.

במקרים בהם הממנה לא קבע תנאים לכניסה לתוקף, יראו אותו כמי שחדל להבין בדבר אם הדבר נקבע בחוות דעת מומחה שנמסרה למיופה הכוח.

פקיעת תוקפו של ייפוי כוח מתמשך:

אחת לשלוש שנים מיום הפקדת ייפוי הכוח המתמשך וכל עוד הוא לא נכנס לתוקף, על האפוטרופוס הכללי לשלוח הודעה לממנה על כך, כדי לוודא שהממנה מעוניין שיפויי הכוח ימשיך לעמוד בתוקפו ועל זכותו לבטלו או לשנותו. אם הממנה לא הודיע על רצונו לבטל את ייפוי הכוח או לשנותו, ימשיך ייפוי הכוח לעמוד בתוקפו.

הממנה רשאי לקבוע בייפוי הכוח המתמשך הוראות לעניין פקיעת תוקפו של ייפוי הכוח, לרבות המועד לפקיעתו.

ייפוי כוח מתמשך יפקע בהתקיים אחד מהתנאים הבאים, כאשר הודעה על כך תימסר לאפוטרופוס הכללי על ידי מיופה הכוח עצמו או מי מטעמו ואם ייפוי הכוח טרם נכנס לתוקף – על ידי הממנה בלבד:

  • בהתקיים תנאי שהממנה קבע בייפוי הכוח המתמשך כי בהתקיימו יפקע ייפוי הכוח המתמשך.
  • עת פטירה של הממנה או של מיופה הכוח.
  • מיופה הכוח אינו מוסמך עוד לשמש כמיופה כוח בהתאם לתנאים הקבועים בחוק.
  • אם מיופה הכוח מונה לתפקידו בשל היותו בעל מקצוע כדי שיפעיל את כישוריו המקצועיים ורישיונו נשלל.
  • אם מיופה הכוח הודיע בכתב לממנה כי הוא אינו מעוניין לשמש מיופה כוח. במקרה שהממנה אינו בעל כשירות או שאינו מסוגל להבין בדבר באותו מועד, על מיופה הכוח להודיע על כך גם לבן זוגו של הממנה או לקרוב אחר.
  • אם מיופה הכוח היה בן זוג של הממנה ולאחר מתן ייפוי הכוח המתמשך קשר הנישואין פקע, אלא אם כן צוין במפורש אחרת בייפוי הכוח.
  • אם מיופה הכוח היה ידוע בציבור של הממנה וחדל לנהל עמו משק בית משותף מתוך כוונה סופית לפרק את חיי המשפחה. מיופה כוח ידוע בציבור יפסיק לפעול לפי ייפוי הכוח ויודיע על כך לממנה וייפוי הכוח יפקע מיום מסירת ההודעה לאפוטרופוס הכללי או לממנה, לפי המאוחר.

ביטול ייפוי כוח מתמשך על ידי הממנה:

ממנה רשאי למסור למיופה הכוח הודעה בכתב על ביטול ייפוי כוח מתמשך שנתן ובמועד מסירת ההודעה יבוטל ייפוי הכוח המתמשך. על הממנה למסור לאפוטרופוס הכללי הודעה בכתב על ביטול ייפוי הכוח ואולם אין באי מסירת ההודעה לאפוטרופוס הכללי, כדי לפגוע בתוקף הביטול במקרה שנמסרה למיופה הכוח הודעה על ביטול המינוי. אם הממנה מעוניין לחזור בו מהודעת הביטול, על הממנה ומיופה הכוח לפנות לבית המשפט בבקשה לחידוש תוקפו של ייפוי הכוח.

ממנה רשאי לקבוע בייפוי כוח מתמשך כי הוא יעמוד בתוקפו גם אם יודיע על רצונו לבטלו כשלא יהיה בעל כשירות. במקרה כזה, אם הממנה יבקש לבטל את ייפוי הכוח המתמשך לאחר שהפך ללא כשיר, ייפוי הכוח ימשיך לעמוד בתוקף אלא אם הורה בית המשפט אחרת, בהתאם לבקשה מתאימה שתוגש על ידי הממנה או מיופה הכוח.

ביטול ייפוי כוח מתמשך על ידי בית המשפט:

בית המשפט רשאי להורות על ביטול ייפוי כוח מתמשך או על מינוי שנעשה על פיו, בהתקיים אחד מהתנאים הבאים:

  • מיופה הכוח לא מפעיל את הסמכויות שנקבעו בייפוי הכוח כשורה וכתוצאה מכך נגרמת לממנה פגיעה ממשית או שהוא אינו פועל לפי רצונו של הממנה.
  • ייפוי הכוח ניתן כתוצאה ממעשי מרמה, מניצול, הפעלת לחץ או השפעה בלתי הוגנת על הממנה או שהוא ניתן בעת שהממנה לא היה כשיר.
  • במקרה שבית המשפט התרשם כי אין די בייפוי הכוח על מנת להבטיח שמירה על ענייניו של הממנה ויש למנות לממנה אפוטרופוס שידאג לענייניו, כולם או חלקם.

לבית המשפט נתונה סמכות לבטל ייפוי כוח מתמשך בהתקיים תנאי מהתנאים הנ"ל גם ביוזמתו. במקרה בו מונו מספר מיופי כוח בייפוי כוח אחד, רשאי בית המשפט לבטל את המינוי לגבי כולם או חלקם.

אם הממנה נתן הנחיות מקדימות למיופה כוח, בייפוי כוח מתמשך שבוטל ובית המשפט מינה אפוטרופוס באותם עניינים, בית המשפט יקבע את האמור בהנחיות המקדימות כהנחיות לפעולתו של האפוטרופוס שמינה, אלא אם כן ראה שלשלם מניעת פגיעה ממשית בממנה, על האפוטרופוס לסטות מאותן הוראות.

שמיעת הממנה בידי בית משפט –  בטרם יחליט בית המשפט על הגבלת העניינים או על קביעת תנאים שבהם מוסמך מיופה כוח לפעול או על מינוי אפוטרופוס נוסף על מיופה כוח או על ביטול ייפוי כוח ומינוי אפוטרופוס במקומו של מיופה כוח, על בית המשפט לשמוע את הממנה ולהתרשם ממנו באופן ישיר ורק במקרים חריגים, כאשר לא ניתן לברר את דעתו של הממנה בעניין, דעתו של הממנה לא תישמע על ידי בית המשפט. 

סיום תפקידו של מיופה הכוח:

בביטול ייפוי הכוח או בפקיעתו חייב מיופה הכוח ואם נפטר, מחויבים יורשיו של מיופה הכוח למסור לממנה או למי שקבע בית המשפט את נכסי הממנה הנמצאים בידו, ואת המסמכים הנוגעים לנכסים אלה.

במקרה שהממנה נפטר, מיופה כוח לענייני רכוש מוסמך, אלא אם כן נקבע בייפוי הכוח אחרת וכל עוד אין גורם אחר שהוסמך כדין לטפל באותם עניינים ולמשך תקופה שלא תעלה על 90 ימים, לנקוט בפעולות אלה וזאת אף ללא פנייה מקדימה לבית המשפט:

  • לשלם מכספי הממנה תשלומים שוטפים בעבור שירותים שניתנו לו או הקשורים ברכושו בתקופת תוקפו של ייפויי הכוח.
  • לשלם מכספי הממנה הוצאות סבירות לקבורה ואבלות, הוצאות אלה ישולמו לפי המקובל בנסיבות העניין או בהתאם להנחיות שנתן הממנה בעניין זה.
  • לנהל נכס מושכר או עסק הדורש ניהול שוטף.
  • אם יש צורך בביצוע פעולות נוספות להבטחת זכויותיו של הממנה ורכושו ובנסיבות מיוחדות לשם מניעת נזק לעיזבונו,  רשאי בית המשפט להורות שמיופה הכוח לענייני רכוש יהיה חייב ומוסמך לבצע פעולות אלה.

 

עורך דין יהונתן סורפין מוסמך על ידי לשכת עורכי הדין והאפוטרופוס הכללי לעריכת ייפוי כוח מתמשך, הנחיות מקדימות ומסמך הבעת רצון. 

 

משרד עורכי דין יהונתן סורפין

משרד בוטיק המתמחה במתן פתרונות משפטיים בכל הקשור לסכסוכים ומחלוקות בתחום דיני המשפחה, לרבות, בענייני ירושה, גירושין ומזונות.

חייגו : 050-2648644

surpin.adv@gmail.com Mon – Fri 09:00-20:00

מעוניינים לערוך ייפוי כוח מתמשך?

עורך דין יהונתן סורפין עוסק בדיני משפחה, לרבות עריכת ייפוי כוח מתמשך באופן ממוקד והנו בעל ניסיון וידע נרחב בתחום זה.

לשיחת ייעוץ ולתיאום פגישה